Kempeleessä on kehitetty Ilo Ilves -perheiden lukudiplomi osana pitkäjänteistä ja systemaattista työtä lasten lukemisharrastuksen edistämiseksi. Lukudiplomi on suunnattu alle kouluikäisille lapsille ja heidän perheilleen, ja se tukee lukemista sekä sanavaraston kasvattamista. Lapset ovat saaneet osallistua lukudiplomissa seikkailevan hahmon ideointiin, jonka taiteilija on luonut heidän ehdotustensa pohjalta. Osallistava lähestymistapa tekee diplomista lapsille merkityksellisen ja houkuttelevan.
Ilo Ilves -lukudiplomi – Kempele
Ilo Ilves -lukudiplomin vahvuus on pitkäjänteisessä lähestymistavassa lukemisharrastuksen edistämiseen. Se yhdistää lapsen oman kiinnostuksen herättämisen, perheen yhteisen toiminnan ja ammattilaisten tuen toimivaksi kokonaisuudeksi. Lukudiplomi tarjoaa konkreettisen tavoitteen ja palkinnon lukemiselle, ja samalla se luo pysyviä lukemistottumuksia, jotka hyödyttävät lasta koko elämän ajan.
Lukutaidon heikkeneminen ja siihen liittyvät oppimisen haasteet vaikuttavat lasten tulevaisuuden mahdollisuuksiin pärjätä opinnoissa ja työelämässä. Nyky-yhteiskunnassa lukutaito on entistä tärkeämpää, mutta samalla lukemisharrastus on vähentynyt ja digitaaliset ärsykkeet kilpailevat kirjojen kanssa lasten huomiosta. Erityisesti alle kouluikäisten lasten sanavarastoon ja kuullun ymmärtämisen taitoihin vaikuttava tuki on ratkaisevan tärkeää tulevien oppimisvalmiuksien kannalta.
Ilo Ilves -lukudiplomi vastaa näihin haasteisiin tarjoamalla lapsille motivoivan ja tavoitteellisen tavan tutustua lukemiseen. Lukemisen hyvinvointivaikutukset ovat laaja-alaiset ja kattavat, sillä lukemisen on tutkittu kehittävän aivojen toimintaa, parantavan keskittymiskykyä ja työmuistia, vähentävän stressiä, lisäävän empatiakykyä ja laajentavan sanavarastoa. Lisäksi lukeminen voi auttaa mielen hyvinvoinnissa, kun sen avulla voi käsitellä erilaisia tunteita ja saada asioihin erilaisia näkökulmia. Lukeminen on parhaimmillaan myös perheiden yhteistä tekemistä ja voi auttaa rentoutumaan ja rauhoittumaan.
Toiminta on laajentunut kattamaan kaikki luokka-asteet ja senioritkin, mikä osoittaa mallin toimivuuden. Diplomien suorittaminen on lisääntynyt merkittävästi, ja kirjastovirkailijat ovat käyneet kirjavinkkaamassa päiväkodeissa, kouluilla ja vanhempainilloissa. Päiväkodeissa on myös pidetty tapahtumia ja tempauksia lukemisharrastuksen lisäämiseksi. Toiminnan avulla on pystytty lisäämään lasten sanavarastoa koulun alkamista silmällä pitäen ja oppimisvalmiuksien edistämiseksi. Ääneen lukemisen avulla myös lapsen valmiudet kuullun ymmärtämiseen paranevat.
Ilo Ilves -lukudiplomin vahvuus on pitkäjänteisessä lähestymistavassa lukemisharrastuksen edistämiseen. Se yhdistää lapsen oman kiinnostuksen herättämisen, perheen yhteisen toiminnan ja ammattilaisten tuen toimivaksi kokonaisuudeksi. Lukudiplomi tarjoaa konkreettisen tavoitteen ja palkinnon lukemiselle, ja samalla se luo pysyviä lukemistottumuksia, jotka hyödyttävät lasta koko elämän ajan. Toiminta osoittaa, miten kirjasto voi toimia aktiivisena kumppanina varhaiskasvatuksessa ja kotikasvatuksessa lasten oppimisvalmiuksien tukemisessa.